donderdag 1 februari 2018

Daar was ik weer

Zoals je in de vorige post kan zien is het al weer een tijdje geleden dat ik met mijn blog bezig geweest ben. De laatste post dateert van mijn twee weken durende bike-packing tour waarbij ik samen met vriend Anne van Sevilla naar Santiago de Compostella gefietst ben. Na een paar dagen bloggen, met de nodige problemen bij het uploaden van foto's, was ik er helemaal klaar mee. Bloggen tijdens een fietstrip is leuk, maar het kost enorm veel tijd en dagelijkse goede wifi verbindingen zijn een must. Ik ben toen maar overgestapt op de meer vluchtiger media zoals Facebook en Instagram. Ook leuk, maar voor mijn gevoel minder diepgaand en minder geschikt als naslag voor latere tijden.

Wat is er sinds die laatste tocht allemaal gebeurd?
Allereerst heb ik mijn Genesis Croix-de-Fer stalen frame vervangen door een titanium versie. Precies hetzelfde frame en afmetingen, alleen dan in titanium.
Titanium upgraded Genesis Croix-de-Fer
Verder heeft de fiets nieuwe schijven op de remmen gekregen heb ik SKS raceblade pro XL spatbordjes aangeschaft die er eenvoudig opgezet en ook weer afgehaald kunnen worden. Een kale racefiets is leuk totdat je er een of meerdere dagen mee door de regen rijdt. Dan komen spatbordjes al heel snel in beeld. Op dit ogenblik ben ik nog wat aan het rommelen met de achterrem. Die wil nog niet goed remmen en het is onduidelijk waar dit precies aan ligt. Zoals gezegd heb ik de remschijf al vervangen en vandaag heb ik ook de olie van de probleem achterrem vervangen. Helaas nog geen succes, dus dat wordt nog wat verder prutsen.

Genesis CdF versus VanNicholas Zephyr
Het is wel duidelijk geworden dat de Genesis iets zwaarder fietst als b.v. mijn VanNicholas Zephyr racefiets. Bij gelijke inspanning haal ik een lagere snelheid op de Genesis. Niet dat het erg is, maar wel iets om rekening mee te houden. Een 11-stedentocht van 210km fietsen op de Genesis bijvoorbeeld wordt daardoor een grotere inspanning. Het is me overigens onduidelijk waar dit nu precies in zit. De fietst weegt niet veel zwaarder dan de VanNicholas dus als ik de banden van de Genesis (28mm) vervang door een setje van 25mm dan zouden ze ongeveer dezelfde weerstand/snelheid moeten laten zien.  Maar eens testen of dit ook werkelijk zo is.

Winterfiets 11-Stedentocht
Over 11-Stedentocht gesproken. Aanstaande zondag fietst ik samen met fietsmaatje Paul de winter editie van de 11-stedentocht. Temperaturen liggen momenteel rond het vriespunt dus dat wordt flink warm aankleden. Je krijgt wel een goed idee hoe het is om in deze temperaturen de tocht der tochten te schaatsen. Hopelijk houden we het wel droog. 

Plannen voor 2018
De eerste meerdaagse bike-packing tour is inmiddels al gepland en geboekt. Samen met fietsmaat Ernst fietsen we begin mei de NortCoast 500.  Een tocht van ongeveer 7 fietsdagen en 900km langs de kust in het noorden van Schotland. Een ruw maar schitterend gebied. Iets heel anders dan b.v. de Ruta de la Plata van afgelopen jaar.

Verder staat in September weer de AtosTour in de planning. Die wordt voor de 15e keer verreden dus dat wordt een bijzondere versie. Ik overweeg om in de weken voorafgaand vanuit Nice naar Parijs te fietsen om er helemaal een speciale tour van te maken.  Maar dat plan bevindt zich nog in de brainstorm fase.

En tussendoor fiets ik uiteraard weer de nodige toertochten, micro-bike-packing trips (weekendjes) en andere fiets evenementen.  

Kortom: weer voldoende fietsplannen weer voor het nieuwe jaar.

0 reacties: