woensdag 11 oktober 2017

Via de la Plata, dag 2 en 3 - Sevilla en Monesterio

Soms is er niet altijd inspiratie en/of zinnen om te bloggen.
Om die reden pakken we we de dag van gisteren en vandaag even in een blogverslag mee.

Dag 2
Na vanochtend een flink uit de kluiten gewassen Continental breakfast genuttigd te hebben in ons hotel gaan we te voet naar de shop van Baja Bike Tours, het vertrekpunt van de drie uur durende fiets excursie door Sevilla. Onze hostal ligt redelijk gunstig in het centrum van Sevilla zodat we een kleine tien minuten later op de stoep van de shop staan. Teun is onze Nederlandse gids voor vandaag. Nadat we met de rest van de groep hebben kennisgemaakt en ons een paar fietsen zijn aangemeten vertrekken we.
Het is lekker relaxed fietsen met hier en daar een stop voor een praatje wat fotos en we vermaken ons prima. ‘s-Middags tukken we nog wat en maken een proefritje met de fietsen. Alles is in orde voor morgen en we zijn er klaar voor om los te gaan. Een paar rustdagen en vol met energie. Laat maar komen die Via de la Plata!
Dag 3
Het mooie aan vooraf plannen maken is dat je iets hebt om vanaf te wijken. Na wat voorbespreken en het ontbijt besluiten we vandaag de verharde versie van deze dag etappe te fietsen ipv de onverharde zoals gepland. Het idee is dat we dan wat langer door kunnen fietsen naar Monesterio in plaatsen van Almaden. 108 in plaats van 80km.
In de komende 2 weken moeten we 90km gemiddeld per dag fietsen en als we iets op dat schema kunnen gaan voorlopen voelt dat wel zo prettig. En we zijn nog fit dus we besluiten voor Monesterio te gaan.

De ochtend is aangenaam. Nog niets van de middag hitte en we voelen ons uber fit. Zodra we Sevilla uit zijn begint het feest gelijk met een stukje onverharde weg. De fietsen draaien als een tierelier en ik ben erg blij met mijn Genesis Croix de Fer die ik speciaal voor dit soort werk afgelopen winter de onderdelen bij elkaar hebt gekocht en in elkaar laten zetten.

Het onverharde pad duurt niet lang en als snel zoeven we over het algemeen prima asfalt. We nemen tijdens het passeren een vluchtige glimp van Santiponce een voormalig Romeins dorp. De weg gaat voortdurend omhoog en omlaag maar dat was ingecalculeerd. Na een paar kilometer stoppen we even in een dorpje bij een lokale onbijtschuur om een paar broodjes te scoren voor later op de dag. Het is er gezellig en een flink deel van de lokale bevolking is gezellig aan het onbijten. Dat hebben wij al in het hotel gedaan dus we gaan snel door. Rond een uur of elf stoppen we voor een kop koffie een lekker colaatje en nuttigen onze eerder gescoorde broodjes. We zijn in Guillena en hebben er een kilometer of 25 op zitten.
De spirit zit er nog goed in en we gaan voorspoedig. De wegen worden steeds rustiger nu we steeds meer het Spaanse platteland/binnenland in gaan. Rond elven begint de zon ook aardig te prikken en het begint aanzienlijk warmer te worden. Gelukkig hebben we er al een flink stuk in aangename temperatuur opzitten.

Na een kilometer of 80 komen we in Almaden aan. Dit was onze beoogde overnachtingsplaats maar zoals eerder vermeld hebben we besloten door te gaan. Ik cancel de booking in mijn booking.com app voor Almaden en reserveer gelijk een nieuwe overnachting in Monesterio. Een kind kan de was doen.

Nadat we door het plaatsje El Real de Jara heengekomen zijn begint er weer een offroad stuk. Het is een redelijk begaanbaar pad met veel gravel. Als we een eind op het pad onderweg zijn komen we een ouder Nederlands echtpaar tegen die de Camino lopen. Ze hebben er al 30km opzitten en zijn ook van plan in Monesterio te overnachten. Dat is nog ruim 10km dus ze hebben nog even te gaan. Hun 4 jaar oude herder loopt ook mee. Zodra we wat kletsen neemt die de gelegenheid waar en gaat gelijk in de schaduw liggen uithijgen. Na een leuk praatje gaan we weer verder en belanden we weer op de verharde weg richting Monesterio.

We hebben ondertussen de regio Andalusie verlaten en de regio Extremadura binnen gegaan. Deze laatste staat bekend om zijn lange, warme en verlaten wegen. Benieuwd wat ons dat gaat brengen.

Het venijn van onze dagtocht zit hem in de staart want de laatste 5km is een lange pittige klim. De temperatuur is inmiddels tot boven de 30gr gestegen en dat maakt het nog tot een zware afsluiter. Gelukkig kunnen we bij aankomst gelijk het hotel in en een half uurtje is het wasje gedaan, zijn we gedouched en zijn we klaar voor een paar koude cervezza’s.

De eerste dag zit er op en het viel niet tegen. Nu kijken hoe we herstellen en of de komende dagen ook zo vlotjes verlopen. Bon Camino!