vrijdag 31 januari 2014

Fietsers en Sneeuwklokjes

Wat hebben fietser met Sneeuwklokjes te maken denk je wellicht? Dat ze allebei het koppie wel eens laten hangen? Of dat ze allebei van een ongekende schoonheid zijn? (ahum). Nee, dat is niet waar ik op doel. Fietsers en sneeuwklokjes hebben met elkaar gemeen dat ze direct opbloeien zodra het weer dat ook maar enigszins toelaat. Een beetje fietser grijpt namelijk elke gelegenheid aan dat er ook maar enigszins gefietst kan worden. Daardoor kan het zo maar gebeuren dat als je terugkijkt je ineens veel meer kilometers hebt gemaakt dan je vooraf voor mogelijk zou hebben gehouden.

De maand januari was daar weer een mooi voorbeeld van. Ongekend hoge temperaturen maakten dat er veel gefietst kon worden. In mijn geval zelfs de meeste hoeveelheid kilometers in mijn 4 jarige fiets carrière. 1.096 kilometers om precies te zijn tegen 723km in januari vorig jaar. Het meest in de buurt komt nog 2011. Toen kon ik 777km noteren. Een beste start dus dit jaar.
Donker rood in januari geeft een flink aantal gereden kilometers aan

Door al dat vroege gefiets begint ook de vorm al vroeg te komen. Maar eigenlijk is me dat nog veel te vroeg. Ik moest mezelf dus afremmen om niet als een sneeuwklokje veel te snel de grond uit te schieten. De rit van vandaag heb ik daarom enigzins met de handrem er op gereden. Is bovendien ook goed om de kleine blessuretjes de kans te geven weer wat te herstellen. Wel nog even langs de Keukenhof in Lisse gereden om te checken of daar wellicht nog vroegbloeiers opgeschoten waren. Was gelukkig niet het geval.

Fulcrum Racing 7 CX
Nieuwe wielen
Klaarblijkelijk is januari ook de maand dat al het materiaal stuk gaat. Ging 2 weken geleden het frame van mijn Bulls fiets stuk, gisteren scheurde de naaf van het achterwiel van de VanNicholas racer. Gelukkig was het setje wielen al nodig aan vervanging toe. Dat verzachtte het leed enigzins. Maar ik had dus wel een probleem. Reserve fiets nog in opbouw. VanNicholas fiets achterwiel stuk. Waar moest ik dan vandaag op fietsen? Een nieuwe set wielen moest er komen en wel snel. Gisteren ben ik dus nog in allerijl naar de fietsenmaker gereden om nieuwe wielen te halen. Hij had nog een setje "Fulcrum Racing 7 CX" hangen. Eigenlijk had ik liever weer een setje handgespaakte wielen gekocht, maar hier red ik het ook wel mee voorlopig. De maiden rit vandaag hebben ze in ieder geval prima doorstaan.

donderdag 30 januari 2014

Bulls Desert Falcon wordt Bulls Harrier

Twee weken geleden ontdekte ik tijdens het fietsen dat er wat speling op de crank van mijn Bulls racefiets zat. Nou overkomt me dat wel vaker (ik schijn een sloper te zijn) en over het algemeen is het door het vervangen van de lagers in de crank weer opgelost.

Dus ben ik met de fiets naar de fietsenmaker gestapt en hem gevraagd er naar te kijken. De monteur in de werkplaats liet er geen gras over groeien en terwijl ik nog in de werkplaats stond werd de fiets gelijk aan een grondige inspectie onderworpen. "Met de crank is niets mis" was zijn eerste conclusie. Nadat ik vervolgens aangegeven had toch duidelijk speling in de pedalen gevoeld te hebben ging zijn inspectie door richting het achterwiel.

Na een paar minuten was de echte oorzaak blootgelegd. Aan de rechterkant was het frame, ter hoogte van de ophanging van achterwiel, net boven de pat gescheurd. Jammer genoeg was dus het frame gescheurd en niet de pat (die is eenvoudig te vervangen). Ok, dat was dus einde fiets was mijn eerste conclusie. Het repareren van het frame zou de prijs ervan ver te boven stijgen. Tijd om iets nieuws te kopen dus.

Na wat dagen googelen en links en rechts eens met deze en gene over het voorval gesproken te hebben was er iemand die opperde om er gewoon mee terug te gaan naar de fietsenmaker waar ik de fiets (+/- 3,5 jaar geleden) had gekocht. De fiets mocht dan weliswaar goed gebruikt zijn (28.000 km volgens Strava) maar dat mocht nog geen reden zijn dat het frame het nu al laat afweten was zijn redenering. Daar zat wel wat in vond ik , dus ik met mijn stukke racefiets naar Kester2wielers.
Stuk frame
Nadat er foto's naar Bulls waren gestuurd kwam enkele dagen later bericht terug van de fabrikant. We hebben nog een nieuw frame uit 2011. Weliswaar niet het Desert Falcon maar wel het Harrier model wat er erg veel op lijkt.
Bulls kon het frame niet 100% vergoeden, maar Jeroen van Kester2wielers deed niet lullig. "Ik vraag alleen 50,- euro voor het overbouwen van de onderdelen en de prijs van een nieuw benodigde zadelpen plus klem".  Dat leek me puike deal. Voor minder dan 100 euries een, qua uitstraling, zo goed als nieuwe fiets. Prima service!

Dus nu is het nog even geduld tot de fiets weer her-opgebouwd is, en dan kan ik er weer mee op pad.  Het tweede leven van mijn Bulls racefiets!

Het (nieuwe) vervangende frame