zondag 29 december 2013

Het jaar 2013

Nog 2 dagen en dan is 2013 weer historie. Als cijfertjes fetisjist duik ik dan traditiegetrouw in Strava en Garmin Connect om de fietscijfers weer eens te bestuderen. Altijd leuk :-).

De cijfertjes
Ok, daar gaan we. 2013 was het jaar waar ik, tegen mijn verwachting in, toch weer meer kilometers gefietst heb dan de voorgaande jaren. Dat was tegen mijn verwachting in omdat ik dit jaar geen lange meerdaagse toertocht had gepland zoals bijvoorbeeld de Tour for Life van 2012. Om die reden had ik het jaardoel voor 2013 op 10.000km gesteld. Maar al rond september zou blijken dat ik daar dik overheen zou gaan.

Het aantal fietskilometers van de afgelopen jaren
De langste kilometervreters dit jaar waren, in mei, de rit vanuit Den Haag naar Leeuwarden (229km) en de 11-stedentocht (230km). In augustus heb ik de fraaie tocht van Oudehaske, via Amersfoort naar Den Haag gemaakt (233km). En dan waren er natuurlijk de 2 dagen van de Atostour in september (219 en 248km). Deze 5 tochten samen waren al goed voor ruim 1100 kilometer van het jaartotaal.
Atostour 2013.

Jaargemiddelden
Ook leuk is de jaargemiddelden eens naast elkaar te leggen. Enkele dingen die me hierbij opvallen zijn b.v. de gemiddelde snelheid. Deze gaat elk jaar nog steeds omhoog. Nu is het wel zo dat het aantal hoogtemeters dit jaar +/- 10.000 lager lag dan vorig jaar (hoogtemeters fiets je minder snel, dan vlakke meters). Maar als je 2013 vergelijkt met 2011 (dezelfde hoeveelheid hoogtemeters) dan zie je een duidelijke toename van de gemiddelde snelheid. Daar zit dus klaarblijkelijk nog steeds progressie in. Toch leuk te constateren als 47 jarige :-)
De fietscijfers van de afgelopen jaren

Een ander ding is de toename van het aantal fietsritten met gelijktijdig daarbij een afname van de gemiddelde afstand.Klaarblijkelijk maak ik iets vaker een iets kortere rit.
En als laatste de afnemende fietscadans. Dit jaar ben ik zwaarder gaan trappen dan alle voorgaande jaren. Duidelijk gevalletje van muscle powerrrrrrr!

De eindconclusie die ik over 2013 trek is dat het fietstechnisch weer een bijzonder geslaagd jaar is geweest. Nu is meer niet per definitie beter, dus mijn doel voor 2014 zal zeker niet zijn om over de cijfers van 2013 heen te gaan. Het doel blijft primair mooie fietstochten maken en de lol erin te houden. Het jaarkilometrage komt dan zoals het komt.

Vooruitblik 2014
Wat zijn dan wel de plannen voor 2014? Op dit moment van schrijven heb ik me, samen met zwagertje Cees, ingeschreven voor de Tour des Alpes begin juni. Een vijfdaagse toertocht van Valkenburg naar Morzine van +/- 900km.  Daarnaast spelen er vage plannen voor deelname aan de Tour of Nilgiris in december. Een 8-daagse toer van +/- 1000km. Deelname aan deze tour is nog erg onzeker, vooral omdat hij in India verreden wordt. En ik denk dat deelname aan de Atostour er in 2014 ook wel weer in zit. Dat begint onderhand al een klein beetje een traditie te worden.

Kortom al weer genoeg plannen voor 2014.
Ik wens iedereen een voorspoedig en vooral gelukkig 2014 toe!

zondag 22 december 2013

Een doolhof

Een hele zaterdag komt het met bakken uit de hemel en dan is het precies op zondagochtend even droog. Helemaal goed voor de laatste vossenrit van dit jaar. Nummer 10 uit de 20 ritten totaal van deze wintercompetitie. De laatste 10 ritten worden van januari tot en met maart in het nieuwe jaar gereden.

Geen regen dus en aangezien het nog steeds een spannende competitie is blijft de opkomst nog steeds opmerkelijk voor een koude, winderige dag in december zo vlak voor de kerst. Westlanders zijn duidelijk geen mietjes :-).Veiligheidshalve waren de pijlen toch maar met watervast gele wasco gezet voor het geval er toch nog een bui zouden vallen.

Na de start weer de gebruikelijke taferelen van gedrang en idioot hoge snelheden, want iedereen wil uiteraard van voren rijden. Bij de Zwethkade ging het mis met de kopgroep. Daar stond een doorgestreepte pijl naar rechts. Wat je dan ziet is een fraai staaltje kudde-gedrag. Zon beetje iedereen in de groep ziet de doorgestreepte pijl, maar omdat de koprijder(s) rechtsaf slaan gaat iedereen mee (inclusief het ondergetekend kuddebeest). Pas na een paar kilometer was het duidelijk dat we verkeerd zaten en was het omkeren geblazen. Grote verwarring alom met name bij de nog arriverende rijders. Waar gaat de kopgroep heen? Waar moeten wij heen? Kortom: de bekende vossenrit chaos waar iedereen voor zichzelf moet bepalen met wie je meegaat welke richting op.

De rit ging verder naar het zuiden en dat betekende flinke wind tegen. En niet een klein beetje ook. Volgens buienradar windkracht 4-6. Alleen de allersterksten (of domsten, zo je wilt) reden op kop. Bij mij waren de benen niet dusdanig goed dat ik veel kopwerk kon doen, dus ben ik maar lekker in de groep blijven hangen.
De fiets zat weer flink onder de bagger
na de rit van vandaag.

En toen was het moment waarvan iedereen wist dat het een keer zou komen. Het beleid van FTCW is het afgelopen jaar sterk gefocused op veiligheid. In het heetst van de strijd rijden renners namelijk regelmatig door het rode licht en dat moet veranderen. Vanuit het bestuur is al herhaaldelijk aangegeven de roodrijders te zullen bestraffen, maar tot op heden was daar nog weinig op gecontroleerd. Maar dat was vandaag dus anders. Bij Poeldijk stond aan de overkant van een grote weg een een bestuurslid verdekt opgesteld met een lopende filmcamera. De een na de andere groep vloog door het rode licht naar de overkant en de boefjes werden stuk voor stuk op de film gezet. De sanctie? -10 punten in het klassement. Stom toevallig reed ik in een groep die de camera tijdig zag en netjes voor het stoplicht bleef wachten tot het groen werd.  Meer geluk dan wijsheid.

Met de wind in de rug kwamen we uiteindelijk bij Madestein waar de vos verstopt was in het doolhof dat midden in het park te vinden is.  Veel geren door het doolhof, maar uiteindelijk bleek de stalen paal (vos) ergens aan de rand van het doolhof te staan.

Geen sanctie voor roodrijden, drie controle emmers en nog bij de eerste 20 rijders, dat moeten punten opleveren dacht ik in mijn optimisme. Op dat moment hoorde ik dat er 4 controle emmers geweest waren. Mmm.... dat worden dus slechts 3 punten voor de moeite. En nou hoop ik maar hopen dat er flink veel rijders door rood gereden zijn om zodoende voor mij de schade te beperken. Ik ben wel heel erg benieuwd naar het aankomende klassement. Door de controle actie kan de boel flink op zijn kop gezet zijn :-).

p.s. Na de rit van vandaag staat de teller op 11.958 km. Nog 42 kilometer te gaan voor de 12.000 kilometer mijlpaal dit jaar.



vrijdag 13 december 2013

De laatste loodjes

Uiteraard wist ik dat ik al aardig wat kilometers gefietst had dit jaar en dat was prima zo. Geen doelen meer, alleen nog wat vossenritjes en uitbollen naar het einde van het jaar. Althans....zo was het tot een week geleden....

Toen bekeek ik mijn gegevens op Strava en zag dat ik nog 450 km te gaan had om op een jaartotaal van 12.000km te komen. 450km en nog 3 weken te gaan dit jaar. Dat is "slechts" 150km per week. Dat moest te doen zijn. Zeg nou zelf: hoe vaak ben je in de gelegenheid om de 12.000km jaar grens aan te tikken? Dit was wellicht de laatste keer dat er een dergelijke mogelijkheid zich voor zou doen. Die uitdaging wilde ik nog wel even aangaan zo op het einde van het jaar.

Dus heb ik me afgelopen week maar weer uit de slaapstand getrokken en ben begonnen door 2 dagen op de fiets naar het werk te gaan. Dat is bijna 50km per dag, dus gelijk al 100km op de teller deze week. Na weken lang druk op het werk geweest te zijn deed zich vanmiddag een andere "window of opportunity" voor. Ik had geen afspraken gepland staan voor mijn vrije vrijdagmiddag én het was droog. Kortom: er zou vanmiddag gefietst kunnen worden. Ok, het was wel vies koud, maar daar kun je je tegen kleden.

Dus heb ik vanmiddag de stoute fietsschoenen maar aangetrokken en ben de route gaan rijden die ik gisteravond in Strava had voorbereid. Bij thuiskomst had ik ruim 100km op de teller staan. Dat is dus al 200km voor deze week. Tel daarbij de vossenrit van a.s. zondag op en dan staat de teller op ~250km. Dat betekent dat er na deze week nog maar 200km in twee weken resteren tot het 12.000km doel. Dat moet te doen zijn!