vrijdag 30 juli 2010

Criterium Wateringen


Gisteravond was het criterium van Wateringen. En omdat ik praktisch om de hoek woon was dit natuurlijk verplichte kost. Samen met zwager Cees en de kinderen zijn we even in de gezellig patat en bier drinkende menigte wezen kijken. Omdat een criterium rondje erg kort is komen ze zo ongeveer om de 3 minuten voorbij en dat iets van 63 keer tot ze de 100km volgemaakt hebben. In de tussentijd lullen de 2 speakers bij toerbeurt de tijd vol. Alles lekker simpel en ongedwongen. Geen media-gestoord Tour de France circus in Wateringen. Een mooi stukje traditie dat hopelijk nog lang blijft bestaan!

Koos wint!
De afscheid nemende Koos Moerenhout wint het criterium. Laurens ten Dam maakte zijn rentree na de enorme smak die hij maakte bij een afdaling in de Ronde van Zwitserland.

Foto's
Foto's zeggen meer dan woorden, dus bij deze wat foto's die met de telefoon genomen zijn.
Theo Bos deelt vooraf nog even wat handtekeningen uit

Petacchi en Hondo worden vooraf gehuldigd voor hun prestaties in de Tour de France

De burgemeester van Wateringen schiet de boel weg
Petacchi in de aanval

D2, Rondje Katwijk, 89 kilometer

Mijn vaste vrije vrijdagmiddag en het is stralend weer! Na het werk snel de fiets gepakt en een lekker grote ronde over Zoetermeer, Alphen a/d Rijn, Leiden en Katwijk gereden. Het was in Katwijk op de Boulevard al gezellig druk! Vanaf Katwijk terug naar Den Haag via de Duinen. 
Katwijk aan Zee



Teller:73 Activiteiten
Afstand:5,380.63 km
Gem. afstand:73.71 km
Tijd:216:51:09 u:m:s
Gem. tijd:02:58:14 u:m:s
Hoogte winst:23,321 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

woensdag 28 juli 2010

De score volgens Garmin

Het is wel weer eens tijd voor een overzichtje. Hieronder een rapportje uit Garmin Connect van mijn fietsuurtjes geregistreerd door de Edge 500. Weer lekker hoogtemeters gemaakt tijdens de zomervakantie. Ben benieuwd op hoeveel kilometer totaal de teller komt te staan dit eerste fiets jaar.

D3, Rondje "De Berg", 52 kilometer

Gotcha!
Vandaag was de derde werkdag na mijn zomervakantie. Ik ben na de vakantie elke dag behoorlijk vroeg naar het werk gegaan en dat was ik uiteraard niet meer gewend na de vakantie. Bij thuiskomst uit mijn werk was ik (mede) hierdoor behoorlijk afgeragt. Behoorlijk futloos en met een stevige dip in de motivatie ben ik toch maar na het eten op de fiets geklommen. De eerste kilometers gingen op het dooie gemakkie tot ik in de duinen naar Hoek van Holland een andere fietser in het vizier kreeg. Ik probeerde naar hem toe te fietsen maar dat was nog niet zo makkelijk gedaan. Het leek wel of hij doorhad dat ik achter hem aan zat want iedere keer als ik dacht dat ik het gat dicht ging fietsen ging het tempo weer een stukje omhoog zodat ik net geen aansluiting bij hem kreeg. Uiteindelijk had ik hem vlak voor HvH te pakken. Tegen die tijd zat het tempo er uiteraard goed in en was mijn futloosheid al compleet verdwenen. Ik ben ook zo makkelijk te foppen...:-)

Houdt hem boven de 30!
Na nog even kort met hem gebabbeld te hebben waren we al weer bij "De Berg" aangekomen. Deze heb ik om-en-om, volle bak, zittend en staand beklommen, in totaal 5x op en af. Hierna richting Maassluis en uiteindelijk via Schipluiden weer naar huis.  Bij Schipluiden viel het me op dat het gemiddelde van de rit exact op 30km/uur lag. Uiteraard heb ik de laatste kilometers naar huis nog even mijn best gedaan om het gemiddelde niet onder de 30 km te laten zakken. Bij thuiskomst bleek de gemiddelde teller op 30.2 km/uur te zijn blijven steken. Niet slecht voor een avond die fut- en motivatie-loos begon!


Teller:72 Activiteiten
Afstand:5,291.87 km
Gem. afstand:73.50 km
Tijd:213:37:48 u:m:s
Gem. tijd:02:58:01 u:m:s
Hoogte winst:23,176 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

zondag 25 juli 2010

D1, Rondje Rotterdam en Gouda, 140 kilometer

Vrijdag zijn we uit Spanje teruggekomen. In 14 uur zijn we in één ruk naar huis gereden. Over rustdag gesproken..:-). Gisteren was het acclimatiseren en opruimen thuis en vandaag was het al weer tijd voor de eerste  thuisrit.

Thema
Als ik achteraf een thema voor deze rit zou mogen kiezen dan zou ik zeggen: water.
Met de pont over bij Rozenburg, helemaal langs de Oude Maas naar Spijkenisse, De Brienenoordbrug over, De Stormpolder over en helemaal langs de IJssel naar Gouda, dwars door de Reeuwijksche plassen en via de Rottemeren weer terug naar huis. En dan natuurlijk ook nog het hemelwater wat af en toe naar beneden kwam.
Stilleven bij de Reeuwijksche plassen..:-)


Lekke band + hongerklop
Na al het berggeweld was het wel weer lekker om vlak te rijden. Tot Gouda had ik de wind in de rug dus tot die tijd euforie troef! Vanaf Gouda kreeg ik hem steeds vaker tegen en aangezien de vermoeidheid rond die tijd ook al ingetreden was ging de rit uit als een nachtkaars. Bij Bergschenhoek kreeg ik helaas ook nog een lekke band. En toen ik bij Delfgauw de hongerklop kreeg omdat ik te weinig eten had meegenomen was er nog maar één ding wat ik wilde: naar huis! Na nog snel een kop chocola en appelpunt met slagroom naar binnen gewerkt te hebben bij een restaurantje in Delftgauw was de stemming al weer een stuk beter. Op karakter nog even de laatste kilometers naar huis gefietst. Het was een rustige, lange en toch vermoeiende tocht. En nu lekker de slot etappe van de Tour kijken..



Teller:71 Activiteiten
Afstand:5,240.03 km
Gem. afstand:73.80 km
Tijd:211:54:42 u:m:s
Gem. tijd:02:59:04 u:m:s
Hoogte winst:23,045 m
Gem. snelheid:24.7 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

donderdag 22 juli 2010

Rit 9 - Slotrit Port de la Selva, 96km, 1193hm

Aan al het mooie komt een eind. Na drie weken zomervakantie en bergfietsen is het al weer tijd voor de laatste rit voordat we morgen weer richting Den Haag vertrekken. Deze laatste rit fietsen zwager Cees en ik  samen met Danny en Johnny. Zij staan beide ook bij ons op camping "Las Dunas" en fietsen een hoger niveau als Cees en ik. Johnny heeft meegefietst met het NK Aalten 40/50+ en is daar 40e geworden. Dat is ietwat andere koek dan het toerfiets niveau van Cees en ik. Dus we dekken ons vooraf in met bezweringen dat ze zich rustig moeten houden (en dat hebben ze prima gedaan..:-))

We besluiten om hetzelfde rondje te fietsen als Rit 2 van deze vakantie; de eerste klim naar Cadaques, hierna de klim naar Port de la Selva en uiteindelijk de killer naar Port de Rhodes met percentages tot 15%. We horen van Johnny dat deze klim ook opgenomen zit in de ronde van Catalonië. Altijd leuk om te weten.

Het is een mooie tocht. Er wordt netjes op elkaar gewacht en er gaat gelukkig niemand stuk op de klim. Het is goed te merken dat we er al 3 weken bergfietsen op hebben zitten. De tocht, en met name de klimmen, gaan een stuk makkelijker dan in het begin van de vakantie in Rit 2.

Na de bergen is de laatste 20km weer vlak terug naar de camping.  De eerste 15km gaan tegen 35km/h en bij de de laatste paar kilometers geeft Johnny even aan "dat het grote blad er nog even opgaat". Hij komt vanuit zijn achterste positie en gaat op kop rijden. Het gaat dan rond de 45 km/uur. Dat houdt ik, samen met Danny nog een paar kilometer vol, maar bij een scherpe bocht houdt ik de fiets bijna niet en moet dan wel lossen. Danny kan dan als enige Johnny nog volgen. Ik heb geen kracht meer om terug te komen. Samen met Cees laten we Danny en Johnny gaan en bollen we de laatste kilometer naar de camping uit. Deze toch was een hele mooie afsluiter van deze vakantie. Nu nog thuis 2 weken de conditie op peil houden en dan op 14 augustus het doel van dit jaar: Luik-Bastenaken-Luik!

Danny, Johnny en Cees staan even uit te puffen na de laatste klim.
En nog eentje met mijzelf, Danny en Johnny.



Teller:70 Activiteiten
Afstand:5,099.55 km
Gem. afstand:72.85 km
Tijd:206:20:51 u:m:s
Gem. tijd:02:56:52 u:m:s
Hoogte winst:22,835 m
Gem. snelheid:24.7 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

dinsdag 20 juli 2010

Rit 8 - Richting Franse grens, 102 km, 780hm

Het plan was om vandaag -via de bergen- naar Frankrijk te fietsen en via de kustweg weer terug. Helaas was het weer het bekende liedje: halverwege de weg richting bergen hield het asfalt op en was het weer een stenenpad. Dus omgekeerd een naar Llanca gereden via de hoofdweg. Aangezien we laat weggegaan waren (rond 10 uur) was het lekker heet (+/- 35gr. gemiddeld) en ging het drinken er in hoog tempo doorheen.

Bij Llanca dus maar even nog flink wat extra drinken ingeslagen en gedronken (naast de 1.5 liter uit de bidons). Via de kustweg naar Port de la Selva gereden en na een laatste klim naar Roses weer terug naar de camping. Het laatste stuk naar San Pere Pescador was het wind tegen. Aangezien ik een klein moraaldipje had heeft Cees hier de kar tot aan de camping getrokken.


Teller:69 Activiteiten
Afstand:5,003.79 km
Gem. afstand:72.52 km
Tijd:202:27:14 u:m:s
Gem. tijd:02:56:02 u:m:s
Hoogte winst:21,696 m
Gem. snelheid:24.7 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

zondag 18 juli 2010

Rit 7 - Rondje LLanca, 80km, 552hm

Vandaag heb ik maar eens weer alleen gefietst. Zwager Cees ging met de kinderen naar een Tour etappe kijken. Aangezien ik weer wat last had van mijn rug na de laatste rit in de Pyreneen besloot ik om niet mee te gaan aangezien de autorit een uur of 3 in beslag ging nemen (enkele reis).  Een mooie gelegenheid om zelfs maar weer eens een rustig stukje te fietsen om te kijken hoe het er met de rug voorstaat.

Rug blijkt wel ok na 2 dagen oefeningen en rust, en dus werd het een relaxed plezierritje.
Sfeerimpressie ..:-)


Teller:68 Activiteiten
Afstand:4,901.82 km
Gem. afstand:72.09 km
Tijd:198:23:32 u:m:s
Gem. tijd:02:55:03 u:m:s
Hoogte winst:20,916 m
Gem. snelheid:24.7 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

donderdag 15 juli 2010

Rit 6 - Pyreneenrit, 99km, 1877hm

De eerste echte Pyreenenrit waarin:
  • Cees zijn goede vorm van afgelopen rit vashoudt en aantoont dat hij echt een fietser voor in de bergen is,
  • Johan weer eens op een stenenpad lek rijdt, 
  • Edward de mede-campinggast en mee-fietser heel even oog in oog staat met de man met de hamer
  • Frankrijk "even wordt aangedaan",
  • Blijkt waar onze Europese subsidies gebleven zijn (in snelweg projecten in de Spaanse Pyreneen, waar geen hond(lees auto) overheen rijdt).\
Het doel van vandaag is een mooie Pyreneenrit die ons over de grens naar Frankrijk voert.Het plan is om met de auto naar de voet van de Pyreneen te rijden (Agullana) om vandaar uit de Pyreneen over te steken naar Frankrijk, een tijdje westwaarts parallel aan de Franse kant te fietsen om vervolgens weer over te steken naar de Spaanse kant en weer terug te fietsen naar het startpunt Agullana.

Weer een steenpad...
Het weer in de Pyreneen is bewolkt en we vrezen zelfs nog een regenbui te krijgen onderweg. Zonder jack of regenjas gaan we toch op pad. De klim van Agullana de bergen in richting Frankrijk is een mooie geleidelijk klim van ruim 8 kilometer over een prima asfaltweg. Dat wil zeggen: er ligt asfalt tot aan de grens en plosklops is het accuut gedaan met de pret. Onze rustige klim wordt ruw verstoord door het abrupt ophouden van het asfalt en het begin van een ..steenpad (nee hé, niet weer!). Dit ondanks dat de autoroute kaart toch heel duidelijk een verharde weg aangaf! Wat te doen? We besluiten om het 10 minuten te proberen op het steenpad met de hoop dat er een klein wonder gebeurt in de vorm van plotsklaps terugkerend asfalt.

Lekke band
Halleluja! Het wonder gebeurd! Even plotsklaps als het asfalt opgehouden was is het ook weer terug. Nu met Franse borden en wegbewijzering. De prijs die hiervoor betaald moet worden is echter groot. Op het, pakweg 1 kilometer, lange steenpad zie ik nog kans om lek te rijden. Voorband zo plat als een dubbeltje. Dat kan er ook nog wel bij.

Afdaling Ceret
Eenmaal weer terug op het asfalt is nog een laatste steile klim nodig om over de laatste col te geraken waarna aan de Franse kant uit de Pyreneen naar het dal afgedaald kan worden. Zowel de laatste klim als ook de afdaling zijn erg stijl en we zijn blij dat de rit niet in omgekeerde volgorde hebben gedaan. De klim aan Franse kant is nl. significant steiler dan die aan de Spaanse kant. Na de afdaling komen we in Ceret aan.

Vanaf hier is het op de doorgaande weg richting Arles-sur-Tech. Ondanks de verkeersdrukte op de weg die het noodzakelijk maakt achter elkaar te fietsen is het heerlijk om weer gewoon tempo te kunnen fietsen. Voor ons gevoel vliegen we weer over de kaart met onze 25 km/h.

Maagkrampen
Al vanaf het begin van de afdaling fiets ik met maag/darmkrampen rond en ben ik bang dat ik elk moment de fiets aan de kant moet zeggen om een spontane bemesting van het Franse landschap uit te voeren. Gelukkig gaat het beter als we in het dal zijn aangekomen en een koffiestop in Arles-sur-Tech wordt aangegrepen om o.a. even sanitair te verpozen. Probleem opgelost..:-)

Arles-sur-Tech
Na deze korte koffiestop gaat het weer bergopwaarts richting de Spaanse grens. De klim duurt ongeveer een kilometer of 14 en loopt ook vrij geleidelijk omhoog. Met een stevig tempo van rond de 17km/h zijn we binnen een uur op de top. Cees en Edward nemen om beurten de kop en Cees laat zien dat hij in de bergen echt tot zijn recht komt. Vlak voor de top lijkt bij Edward ineens de lamp uit te gaan, maar gelukkig zijn we vlakbij de top, waardoor er geen totale collapse bij hem plaatsvind.

Snelweg afdaling
Na de grens gepasseerd te zijn is het afdalen aan de Spaanse kant. Je weet niet wat je hier meemaakt. De weg aan Spaanse kant lijkt wel een snelweg die rechtstreeks vanaf de toppen van de Pyreneen 50km bergafwaarts loopt. Het merkwaardige is dat er geen auto te bekennen is, zodat we in alle luxe op een superbrede weg 50 km ongestoord kunnen afdalen. Met snelheden tot 60 km/h vliegen we nu echt over de kaart en binnen de korste keren zijn we weer bij Agullana in de buurt. Na een laatste klimmetje is het even zoeken naar de auto in het dorp en zit de hebben we er 99 kilometers en 1877 hoogtemeters opzitten.  Na 50 minuten zijn we weer terug op de camping. En mooie en erg aparte rit rijker.



Teller:67 Activiteiten
Afstand:4,821.65 km
Gem. afstand:71.96 km
Tijd:195:05:24 u:m:s
Gem. tijd:02:54:42 u:m:s
Hoogte winst:20,364 m
Gem. snelheid:24.7 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

dinsdag 13 juli 2010

Rit 5 - Rondje Cassa de la Selva, 134 km, 1045hm

Vandaag met Cees en een mede-campinggast (ja, ik ben even zijn naam vergeten) een mooi stuk door het natuurgebied "Navarres" gefietst. Een fraai, maar zeer droog en heet natuurreservaat met wat mooie "bergen" er in. Om 07.00 uur vertrokken, dus voor het echt warm begon te worden al een flink stuk gefietst. We hebben mooi hoog tempo kunnen houden en bij aankomst zat er zelfs nog een eindsprintje in. Een mooie maar ook zeer zware tocht. Bij thuiskomst op de camping lekker douchen en het traditionele "tukkie" gedaan.





Teller:66 Activiteiten
Afstand:4,722.66 km
Gem. afstand:71.56 km
Tijd:190:09:38 u:m:s
Gem. tijd:02:52:52 u:m:s
Hoogte winst:18,494 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

zondag 11 juli 2010

Rit 4 -Rondje Port de la Selva, 91km, 1086hm

Laat een groep mannen met elkaar sporten en er ontstaat competitie. Ze naaien elkaar op waardoor iedereen net iets meer inspanning levert dan hij gedaan zou hebben als hij alleen was gaan sporten. Dit was in een nutshell de essentie van de tocht van vandaag. Gisteren was zwager Cees op de camping gearriveerd en dus kon er vandaag weer gezamelijk gefietst worden. Gisteren tijdens het kijken naar de Tour de France troffen we fietsliefhebber Edward en die had ook wel oren naar een ritje vandaag.

Sant Peres de Rodes
Aangezien het onduidelijk was hoe de krachtsverhoudingen lagen werd er over en weer al het nodige aan indekken gedaan zodat we vanochtend om 07.00 uur met een gerust hart van start konden. Edward bleek (voor ons toerfietsers) uitstekend te kunnen fietsen en hij was dan ook als eerste boven op de klim naar Sant Peres de Rodes. Een mooie geleidelijke klim van +/- 7km. De beloning was een geweldig uitzicht over de zee en de haven van Port de la Selva.

Cadaques
Na de afdaling naar Port de la Selva ging het weer omhoog richting Cadaques. Halverweg op de top van de erg volgde de afslag naar Cadaques. Een afdaling van 5km naar Cadaques was weer een prettige beloning. De trainingsachterstand begon Cees wat parten te spelen, want in het klimwerk moest hij toch een groot gat laten vallen. Uiteraard geen probleem want in Cadaques was het onder het genot van een verfrissing uit de bidon en een banaantje uit de rugzak van het wielershirt prima verpozen.

Nog snel even een kleine fotoshoot in Cadaques.

Roses
Na een 5 minuten weer op krachten te zijn gekomen was het dezelfde weg terug uit Cadaques. De 5 km afdaling werdt nu weer beklommen en hierna volgde de afslag en afdaling naar Roses. Vanaf Roses was het weer vlak rijden en na zon 15km waren we weer terug op de camping.

Heerlijk gereden, en toch wat sneller dan je alleen gedaan zou hebben. Een echte mannenrit..:-)
Door het "om-de-dag-fietsen" beleid heb ik deze eerste week van de vakantie wel het mooie aantal van 367km en 3367hm gefietst.

En nu geestelijk voorbereiden voor de eerste bergetappe in de Tour en de WK finale vanavond. Het is op voorhand al een mooie dag!



Teller:65 Activiteiten
Afstand:4,591.77 km
Gem. afstand:70.64 km
Tijd:185:14:13 u:m:s
Gem. tijd:02:50:59 u:m:s
Hoogte winst:17,449 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

vrijdag 9 juli 2010

Rit 3 - Rondje Calonge, 115 kilometer, 608 hm

Spaanse wegen zijn een ramp
Spaanse wegen zijn een ramp. "Ja, dat zeg je al de hele vakantie" roept Carla dan. Met mijn brakke geheugen kom ik dus keer op keer tot dezelfde conclusie. Dus is het zeker waar. Als fietser ben je in Spanje aan de Goden overlevert. Om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen fietsen moet je op de grote doorgaande wegen fietsen, maar die kennen geen fietspad. Auto's jakkeren je dus met een noodgang voorbij. Het wachten is op die ene automobilist die je een keer over het hoofd ziet. Erg onprettig!

"Ga dan op kleinere wegen fietsen" zie ik je denken. Nou die zijn ook een ramp. Negen van de tien zit vol met kuilen en gaten en het komt veelvuldig voor dat men halverwege gestopt is met asfalt leggen. Rijdt je dus plotseling met je kekke racefietsje op een onverhard stenenpad. Nee, dat is lekker!

De "klote-road" to Estartit
Dat laatste was dus vanochtend aan de orde toen ik onderweg was naar Estartit. Volgens de kaart zou er een prachtige landelijke, geasfalteerde weg moeten liggen tussen Escala en Estartit. En inderdaad, aan het begin was er ook geen vuiltje aan de lucht. Een prachtige slingerende asfaltweg door een wonderschoon natuurgebied. Er zaten ook nog wat leuke klimmetjes in, dus helemaal leuk. Tot opeens na een kilometer of 5, u raad het al, geen asfalt meer, alleen nog maar een stenenpad. Een of andere grapjas van een gemeente ambtenaar had er ook nog een bord bij gezet: "Opgepast! hobbelige weg, 4km".
G@#$sdver, de G@%@#dver....weer helemaal terugfietsen, want stenenpaden fietsen dat doe ik sinds mijn catastrofe in de Belgische Ardennen niet meer. Gelukkig had ik naast mijn Garmin ook een goed overzichtskaartje meegenomen, dus na wat puzzelwerk ben ik uiteindelijk toch weer op mijn geplande route uitgekomen.

Aqua?
In Verges aangekomen ontdekte ik dat ik alleen maar een bodempje ranja in mijn bidons had zitten. Was ik me daar pardoes vergeten om er vanochtend nog water bij te doen. En dat kan redelijk desastreus zijn in desolate Spaanse bakovens. Gelukkig was er een gezellig dorpscafeetje open waar ik van de vriendelijke serveerster even mijn bidons mocht vullen. Als wederdienst heb ik gelijk maar even een lekker colaatje genomen. win-win amigo's!

Spaans onderonsje
Vanaf La Bisbal d' Emporda voerde de weg door een fraai natuurgebied met een mooie geleidelijke klim. Aan het begin van de weg kwam een gepensioneerde Spaanse fietser me achterop. Hij begon gezellig in het Spaans te babbelen en met mijn beste handen-en-voeten werk probeerde ik te antwoorden. Of Jan Jansen nog leefde? Dan kon ik beamen, want die zag ik nog op de TV in de grote Tourshow vlak voor mijn vertrek. Hij vertelde in zijn jongere jaren ook altijd groot fan geweest te zijn van "Gerjie Gneeteman". Tja, die is helaas overleden meneer. Na nog wat gezellig over fiets-koetjes en kalfjes te hebben gebabbeld zag ik aan hem dat het berg-op tempo hem iets te machtig begon te worden. Hij zakte keer op keer een halve fietslengte terug. Dat had hij zelf ook door en dus gebaarde hij maar dat ik op mijn eigen tempo verder moest fietsen. En zo gezegd, zo gedaan.

Snelweg fietsen
Na Calonge was het gedaan met de toeristische route en was het weer aan de kant van de grote weg terug fietsen naar het noorden. Het was een vrij grote, drukke 4-baans weg zodat het rare gevoel met bekroop dat ik op de vluchtstrook van een snelweg aan het fietsen was. Gelukkig kwam ik regelmatig andere racefietsers tegen, dus het zal wel ok zijn allemaal. Wel heel bijzonder dat "snelweg fietsen" in Spanje...

Escala wind-mee
Het laatste stuk naar Escala en van Escala naar de camping had ik de wind hard in de rug. Met een gangetje van rond de 37-40km/h was deze lange weg gelukkig snel afgelegd. Al met al een prima herstel-ritje na mijn vorige "berg etappe". Want bij vertrek vanochtend voelde ik die nog wel in de benen zitten. Gelukkig was daar bij terugkomst niets meer van te merken. And again: Mission Completed! (zo, en nu nog even lekker de tour kijken in de kantine op de camping!)


Teller:64 Activiteiten
Afstand:4,500.97 km
Gem. afstand:70.33 km
Tijd:181:27:42 u:m:s
Gem. tijd:02:50:07 u:m:s
Hoogte winst:16,363 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

woensdag 7 juli 2010

Rit 2- Cadaques-Port de la Selva-Sant Pere de Rodes, 90 km, 1080 hm

Vandaag was het tijd voor de 2e bergrit in Spanje. Ik had een uitgebreidere versie van mijn eerdere rit naar Cadaques uitgedokterd die rond de 90km zou moeten duren. Het is een rondje met daarin 3 klimmen. De eerste klim is die van Roses naar Cadaques, de 2e klim die van Cadaques naar Port de la Selva en de derde klim van van Port de la Selva naar het klooster van Saint Pere de Rodes. Met name de laatste klim is een steile rakker die bovendien aan het einde en dus op het heetst van de dag beklommen moet worden (+/- 30c).

Kijk mama, ik kan klimmen!
De eerste klim naar Cadaques is inmiddels bekend terrein en de benen blijken ook nog eens super. Kon een gemiddelde kruissnelheid van 14km/h vasthouden en slaagde er zelfs nog in enkele andere fietsers te passeren. Het lijkt warempel wel of ik het klimmen alsnog onder de knie krijg..:-)

Cadaques - Port de la Selva
Ook de 2e klim vanuit Cadaques ging prima. Weer 14km/h gestaag naar boven en boven aangekomen gelijk de afslag naar Port de la Selva weer naar beneden. Dat was een lange afdaling, die ik zeker ook nog eens ga beklimmen deze vakantie.

Port de la Selva - Sant Pere de Rodes
Zoals gemeld zat het venijn hem in de staart. Waren de andere 2 klimmen nog redelijk constant qua stijgingspercentages (5-7%) deze laatste was meer een geasfalteerd boerenpad met ditto variabele stijgingspercentages. Regelmatig wees de teller meer dan 10% stijging aan en dat was goed te merken. Had ik het gevoel op de 1e klim dat ik nog redelijk kon klimmen, dat gevoel was op deze klim snel verdwenen. Daarnaast was het ondertussen stervensheet geworden met nergens een spoortje schaduw langs de weg. Er zat dus niets anders op dan in deze steile bakoven stug door te fietsen. Met één stop kwam ik uiteindelijk bij het klooster boven op de berg aan. Was wel erg blij met mijn nieuwe cassette waarop de grootste krans 27 tandjes heeft. Die heb ik in deze laatste klim veelvuldig gebruikt.

En weer vlak
Hierna was het één mooie lange afdaling naar Vilajuiga over een perfect geasfalteerde nieuwe weg. Vanaf Vilajuiga was het weer vlak rijden terug naar de camping. Weer een geslaagde tocht, maar wel een hele warme. De hitte is hier zeker een extra inspannings factor die ik zal moeten meenemen in de planning van de trainingsritjes. Ben tot nu toe erg tevreden over de verreden trainingsritjes hier en als dit zo doorzet dan wordt het een prima berg-trainings vakantie. Luik-Bastenaken-Luik mag dan geen probleem meer zijn!



Teller:63 Activiteiten
Afstand:4,386.09 km
Gem. afstand:69.62 km
Tijd:176:53:43 u:m:s
Gem. tijd:02:48:28 u:m:s
Hoogte winst:15,755 m
Gem. snelheid:24.8 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

maandag 5 juli 2010

Rit 1 - Camping - Cadaques - Camping, 71 kilometers, 593 hm

Na zaterdag en zondag de hele dag met de caravan gereisd te hebben, was het vandaag wel weer eens tijd om op de fiets te gaan zitten. Aangezien we vorig jaar op dezelfde camping zijn geweest was de omgeving me al enigzins bekend. Ook niet al te bekend overigens want ik kampte toen nog met een longontsteking en sinecitus.

Cadaques
 Hoe anders was dat vandaag. Als wel getrainde aap besloot ik vandaag om naar Cadaques te fietsen en weer terug. Om naar Cadaques te gaan moet je een redelijke klim over een berg en weer bergafwaarts maken. Aangezien er maar een weg naar Cadaques is, moet je diezelfde berg dus ook weer terug over. Vorig jaar heb ik in het begin van de berg na een kilometer gelijk weer rechtsomkeert gemaakt. Was compleet uitgeblust en had totaal geen conditie meer. Was dus nu erg benieuwd hoe mijn conditie zich zou verhouden tot vorig jaar.

In het begin van de rit was het even inkomen, ook mede gezien de harde wind van zee. Maar na enkele kilometers had ik het ritme te pakken en ging het uitstekend. In Cadaques aangekomen heb ik de rotonde helemaal genomen en ben linea-recta weer terug gegaan waar ik vandaan kwam: de berg weer op..:-) Ook de terugweg ging zonder noemenswaardige problemen en binnen no-time was ik weer terug in Roses waar de vlakke weg naar San Pere Pescador weer wachtte.

Het laatste stuk naar de camping had ik wind mee en kon ik +/- 10km lekker uitbollen. Een geslaagde eerste (berg)rit in Spanje. De kop is er af. Ik ga de komende weken de afstanden maar eens lekker uitbouwen en flink veel bergen in het parcours opnemen. Eens kijken of we dan de klim-conditie nog eens wat kunnen opschroeven! So far so good!


Teller:62 Activiteiten
Afstand:4,295.96 km
Gem. afstand:69.29 km
Tijd:172:42:22 u:m:s
Gem. tijd:02:47:08 u:m:s
Hoogte winst:14,675 m
Gem. snelheid:24.9 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm

vrijdag 2 juli 2010

Toertocht Grand Depart (2)

Vandaag was het zover. De start van de Tour de France met de Toertocht Grand Depart. Mijn schoonouders waren gisteren bij ons thuis in Den Haag gekomen, dus konden Sies en ik 's-ochtends mooi op tijd naar Rotterdam. We konden de auto achter de Kuip kwijt waar we nog net een mooi parkeerplaatsje vonden.
Professionele voorbereiding van Sies.

Gezellige puinhoop
Om 09.00 uur konden de 120km rijders hun shirtjes ophalen bij de Kuip. Omdat ongeveer iedereen tegelijk kwam, en er niet echt een looproute was uitgezet, was het een gezellig puinhoop (puntje voor de evaluatie organisatoren..:-).  Maar iedereen had goede zin en het weer was top, dus dat mocht de pret allemaal niet drukken.
Apetrots op het mooie "Grand Depart" shirtje...

Om 09.30 uur was het in groepen van 30 rijders om de minuut vertrekken. Om 09.40 uur waren wij al de startlijn gepasseerd en waren we dus toch nog mooi op tijd weg.
Gezellige drukte bij de start.
Vanaf de start was het non-stop groepsrijden. Het aantal rijders op het parcours was dusdanig dat je bijna altijd in een groep kon/moest meefietsen. Voor niet-verenigingsrijders als ik is dat best wel eens lekker. Door dat groeps-rijden was de snelheid bijna voortdurend meer dan 30km/uur.

Koffie
Na +/- 70km was het tijd voor koffie.
Na de koffie ging het weer in "de bus" verder. Ik moet nog even opmerken dat het afzetten van kruispunten dmv "verkeersregelaars" zeer goed geregeld was. Daarvoor zijn enorm veel vrijwillers weer in de weer geweest. Top! En voor je het weet ben je dan al weer bij de finish; het feestterrein in het park aan de Vaanweg. Verschillende podia en veel kraampjes. Net of je op een pop-festival rondloopt.  


Het is wel duidelijk wie het Armstrong lastig gaat maken in deze Tour...:-)

En na zon mooie tocht smaakt een lekker koud biertje super!

Gezellige drukte in het park op de Vaanweg.

En nog even 1x poseren voor de fiets met het "kekke" shirt



Teller:61 Activiteiten
Afstand:4,224.47 km
Gem. afstand:69.25 km
Tijd:169:43:40 u:m:s
Gem. tijd:02:46:56 u:m:s
Hoogte winst:14,082 m
Gem. snelheid:24.9 km/u
Gem. HS:140 bpm
Gem. fietscadans:89 rpm